receptyliteraturapotravinydiskuzezpět na úvodkde se najístkde nakoupitpovídka
povídka na vegetarian.cz
zpět na další příspěvky


Diskuse: proč jsem se stal(a) vegetariánem(kou)

Odpověď na reakce - Proč jsem se zatím ještě nestal vegetariánem

Milý Jirko,

Děkuji Ti za Tvoji reakci, která mi vyhovuje, protože do všeho vnášíš vyšší smysl než jen pragmatismus (jsem stoupencem citátu, že nejlepším pomocníkem praxe je dobrá teorie, respektive idea s vizí jasného cíle).

Přesto však jsem si nad rámec běžné odpovědi musel rozvážit Tvé myšlenky, kdy mě cituješ a hodnotíš.

Už jsem napsal v jiné odpovědi (Daně), že můj příspěvek sice přesně odrážel mé momentální pocity, ale zakryl to důležitější.

Nicméně zkusím reagovat.

Píšeš, cituji: "Ano, v tomto světě se toto násílí děje, ale přece tím nemůžu argumentovat. Příde mi to, jako bych prohlásil, když ostatní kradou, tak já také budu krást."

Tvé přirovnání mi připadá zjednodušující a nepřesné pro to, co jsem se snažil vyjádřit. Nechtěl jsem naznačit, že(jak píšeš) :

-když ostatní kradou, tak já také budu krást."

(nebo úplně stejně):

-když ostatní týrají zvířata, tak já je budu také týrat."

-když ostatní zabíjejí zvířata, tak já budu také zabíjet."

Protože to se nedá srovnat s :

-když ostatní zabíjejí zvířata, tak to já už klidně budu jíst maso."

Ale už vůbec se to nedá srovnat s:

- když ostatní jedí maso tak já budu také jíst maso."

A potom to, že se děje násilí, pro mě musí být argumentem. Když tím argumentovat nebudu, nejsem schopen zavrhnout všechna neúčinná řešení a nedostanu se k tomu řešení , které je účinnější(tj. má účinek na omezení násilí).

A ke Tvé otázce. Máš pravdu, že nemohu dát rovnítko mezi sklizeň obilí a zabití člověka. Ani už vůbec nemohu říci, že provoz plantáží obilí je stejný jako provoz jatek nebo třeba koncentračního tábora. Ale je rozdíl mezi sklizní plodů (uzavřený životní cyklus, kdy plod(i když stále latentní forma života) - ať již shnije pod stromem, nebo vyživí jinou bytost - nepůsobí utrpení stromu, z něhož vzešel) a mezi poražením stromu, kdy násilně ukončím život a vývoj. Vždyť kdo je dobrým pozorovatelem a zejména teď na jaře a v létě uvidí den ze dne vadnoucí listí a nedorozvité květy poraženého stromu - nmůže si nevybavit pohled na umírající či zabité či utýrané zvíře.

Takže mě to, že si člověk pragmaticky rozeškatulkoval přírodu do velkých škatulek bez ohledu na to že je vše živé a každá bytost je jedinečná - aby to měl jednodušší, příliš neuspokojuje.

Nemínil jsem doslova že ten kdo nejí maso, že zavírá oči před vyvražďováním dobytka kvůli BSE ...

ale před tím, že by se s tím mělo udělat víc než jen nejíst maso - mluvím o postoji, který se v historii vždy vymstil - ať již jde o rostliny(kácení deštných pralesů), zvířata(lovy zvířat slonovinu), lidi (válku v jugoslávi - vždyť obdobný dobrý úmysl úmysl mnoha lidí zmírnit válečné útrapy obyvatel jen dodal zdání jakési normálnosti rozhodnutí politiků a? ? si lidé zpracovávaní médii osvojili náznaky zvrácené psychologie: bombardování je jistě normální, humanitární pomoc je jistě normální atd.)

Vím, že svět zůstane světem a změny bez Boží vůle(kdo chceš, čti zákony všehomíra) mohou způsobit jen nové problémy.

Ale není snad Boží vůle, aby člověk rozlišoval hřích a zlo? Hříšným svět jistě bude i přes moji snahu - ale proti zlu se dá bránit.

Láďa


Příspěvky do diskuze "Proč jsem se stal vegetariánem" zasílejte ZDE