receptyliteraturapotravinydiskuzezpět na úvodkde se najístkde nakoupitvegetarian.cz
vegetarian.cz



Bude výživový semafor v Británii?

Od Nového roku budou britští spotřebitelé svědky dvou soupeřících reklamních kampaní v televizi. Vládní úřad Food Standards Agency (Úřad pro kvalitu potravin) totiž zahájí veřejnou kampaň v boji s potravinářským průmyslem, ohledně nálepek pro nezdravé potraviny.

V britské televizi se od ledna bude vysílat série desetivteřinových reklam, které budou informovat spotřebitele, že potraviny v obchodech budou označeny červenou, oranžovou a zelenou nálepkou, která má signalizovat, jaké potraviny jsou pro člověka zdravé a které jsou škodlivé. Cílem je bojovat proti britské epidemii obezity.

Reklamní kampaň vládní potravinářské agentury je přímou reakcí na snahu potravinářského průmyslu, zejména firem Kellogs a Tesco, tento systém sabotovat. Britský potravinářský průmysl se obává, že systém označování potravin barevnými nálepkami by démonizoval celé kategorie potravin a vážně ohrozil výrobu potravin, obsahujících vysoké procento soli, tuku či cukru.

Britský trh cereálií k snídani má hodnotu 1,27 miliard liber ročně a výrobci se obávají, že ho britská vláda zlikviduje, pokud budou cereálie označeny červenými nálepkami a upozorní, že většina těchto potravinářských výrobků obsahuje škodlivé množství soli či cukru.

Potravinářský průmysl tedy plánuje vzdorokampaň, která se chce vyhnout barevným nálepkám, ale v jejím rámci budou zveřejňovány informace o "doporučeném denním množství" cukru, soli a tuku v souvislosti s tím, kolik těchto látek obsahuje jejich výrobek.

Válka o to, jak se mají Britové stravovat, přichází se zavedením nových předpisů, podle nichž nesmějí od ledna televizní stanice vysílat reklamy na nezdravé potraviny během pořadů pro děti. Regulační orgány pro televizní vysílání jsou připraveny na to, že se proti tomuto předpisu potravinářský průmysl bude bránit u soudů. Snahy potravinářského průmyslu zabránit označování potravinářských výrobků červenému, oranžovému a zelenému kódování "jsou dosud nejzuřivější, jaké jsme kdy zaznamenali".

Generální ředitel britského regulačního úřadu pro komunikace Ofcom Ed Richards uvedl: "Jsme připraveni čelit každému soudnímu procesu v této věci od potravinářského průmyslu, ale doufáme, že to nebude nutné." Food Standards Agency varovala, že se soudní spory v této věci očekávají od ledna, a že by boj potravinářského průmysl mohl ochromit důvěryhodnost tohoto vládního úřadu.

Terence Collis, ředitel FSA pro komunikace, odmítl tvrzení, že barevné nálepky prý nejsou založeny na vědecky spolehlivých datech: "Pracují pro nás ti nejrespektovanější vědci v Evropě, a to buď přímo pro FSA anebo v jejích poradních výborech. Je neospravedlnitelné a nesmyslné útočit na vědeckou pověst FSA a snažit se ochromovat její důvěryhodnost."

FSA chystá reklamy, které jsou "nekonfrontační, humorné a věcné", avšak její rozpočet je jen zlomkem peněz, které mají k dispozici potravinářské firmy.